به زبان ساده تر می توان گفت کاشی بین کابینتی برای استفاده در فضای های خالی میان کابینت ها می باشد که به آن backsplash نیز گفته میشود.قدیم تر ها همه آشپزخانه ها سرتاسر کابینت های فلزی داشتند و مابین آنها کاشی های گلدار کار شده بود، اما امروزه دکوراسیون ها در کل خانه تغییر کرده و آشپزخانه هم که قلب خانه است از این تغییرات مستثنی نیست، دیوار بین کابینت یکی از قسمت های است که به یکی از اجزای اصلی طراحی آشپزخانهها تبدیل شده است. این دیوار پوش اگر به درستی انتخاب شود میتواند هماهنگی جذابی بین اجزای آشپزخانه ایجاد نماید. حتی میتواند در بزرگ و کوچک نشان دادن فضای دکوراتیو شما تاثیرگذار باشد. از دیوار بین کابینت میتوان چنان فضایی شیک و مدرن ساخت که چشم هر بیننده را به خود جذب کرده و آنچنان زیبا به نظر آید که گویی به آشپزخانه شباهتی ندارد و نهایت لذت را برای همه فراهم سازد.
همچنین به یاد داشته باشید مهم این است که انتخاب شما از کاشی بین کابینتی [backsplash] با دکوراسیون موجود ترکیب شود. شما باید یک هماهنگی را از منطقه اشپزخانه، به صفحات کابینت، دیوارها ایجاد کنید. این همکاری رنگ و بافت برای عملکرد و زیبایی شناسی فضای آشپزی شما ضروری است.
هدف اولیه از یک backsplash آشپزخانه این است که از دیوار از مایعات که معمولا آب یا مایعات است محافظت شود،. اما بعد از بازسازی آشپزخانه به عنوان نقطه کانونی دکور استفاده شود. که میتواند منعکس کننده حالت و احساس فضای آشپزی شماست.
مواد مختلف کاشی برای انتخاب وجود دارد. شیشه، سرامیک، پرسلن، سنگ مرمر، گرانیت و حتی فلز. یک عامل بزرگ در تصمیم گیری میزان هزینه شما و نوع دکوراسیون سایر المان های شما است . اگر شما میخواهید هزینه پائینی برای این کار کنار بگذارید، بهترین گزینه ها عبارتند از کاشی و سرامیک. اما اگر هزینه بیشتری برای اینکار میخواهید خرج کنید، ممکن است بخواهید گزینه های گران تر از قبیل سنگ مرمر، گرانیت و شیشه را در نظر بگیرید
F تفاوت کاشی و سرامیک
کاشی به دلیل ظرافت بیشتر و وزن پرس کمتر در بدنه کار میشود و به هیچ وجه از آن برای کف استفاده نمیشود
سرامیک به دلیل پرس سنگین تر و سطح استحکام بالا در کف کار میشود البته برای دیوار هم قابل استفاده است
F مراحل اجرا کار
باید در حین کاشی کاری و نظارت بر کار بدانید
F روش اجرا کاشی کاری ساختمان
نبش های اضافی بدون هماهنگی با شما اضافه نشود .مثلا ممکن است در کنار لوله رایزر فاضلاب حمام یک لوله برق باشد و پیمانکار کاشی برای هرکدام از این لوله ها یک نبش جداگانه اجرا کرده باشد که واقعا اضافه است. سعی کنید به منظور زیبایی هرچه بیشتر کار از این مسئله جلوگیری کنید.
به پیمانکار بگویید که خط تراز سرامیکها را طوری بزند که وقتی در ورودی باز میشود زیر آن 2 سانتی متر با سرامیک فاصله داشته باشد تا اصطلاحا فرش خور داشته باشد.
F نکات فنی مهم را بدانید
.
حدود دو سال از معرفی کانالها در پلتفرم تلگرام میگذرد. در این مدت، روزبهروز بر اهمیت و کاربردهای کانالهای تلگرام افزودهشده است. این روزها ایجاد و راهاندازی کانال تلگرام، یک اقدام بدیهی و اجتنابناپذیر در هر فعالیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی و هر فعالیت دیگری است که مستلزم اطلاعرسانی به طیفی از مخاطبان باشد. در مقاله پیش رو، تلاش میکنم راهکارهایی عملیاتی برای افزایش اعضای کانال تلگرام را به شما معرفی کنم.
برای نشان دادن اهمیت کانالهای تلگرام بهعنوان یک ابزار مؤثر در بازاریابی دیجیتال، مخصوصاً در جغرافیای ایران، نیاز به تلاش زیادی نیست. پیشبینی نتایج انتخابات با کمتر از ۱% خطا با استفاده از دادههای موجود در کانالهای تلگرام توسط هوش مصنوعی که امسال شرکتکنندگان در چالش هوش مصنوعی انجام شد، استدلالی قابل دفاع بر استفاده فراگیر ایرانیان از تلگرام است.
علاوه بر آن، آمارهایی که از منابع مختلف به دست میرسد، و مخصوصاً گزارشهای آماری که اخیراً مرکز ملی فضای مجازی ایران منتشر نموده، گواهی بر حجم بالای استفاده مخاطبان ایرانی از این پلتفرم پیامرسان است.
در بین امکانات متنوع تلگرام، کانالهای تلگرام از اهمیت ویژهای برخوردارند. امروز به کمک کانال تلگرام، هزینه شروع یک رسانه دیجیتال، برای هر شخص یا سازمانی، به صفر رسیده است. این مسئله باعث شده که جایگاه و اهمیت محتوا، بهعنوان موتور محرک هر رسانه دیجیتالی، بیشتر و بهتر از هر زمان دیگری، توسط همگان درک شود.
چه مدیر بازاریابی، مدیر روابط عمومی یا مسئول شبکههای اجتماعی یک سازمان کوچک، متوسط یا بزرگ باشید، یا یک کارآفرین که کسبوکار نوپای خودتان را ایجاد کردهاید، و یا حتی اگر صرفاً بر مبنای علاقه و برای کسب و تجربه کانال تلگرامتان را راهاندازی کرده باشید، راهکارهایی که برای افزایش اعضای کانال تلگرامتان دارید، کموبیش مشابه هستند.
برای اینکه بتوانیم درک بهتری از انواع راهکارهای موجود داشته باشیم، من استراتژیهایی را که میتوانیم برای افزایش اعضای کانال تلگرام به کار ببریم به دودسته اصلی راهکارهای درونگرا و راهکارهای برونگرا تقسیم میکنم.
منظور از راهکارهای درونگرا که من آن را از عبارت Inbound Marketing اقتباس کردهام، آن دسته از راهکارها هستند که با تقویت برند و ارزش ادراکشده کانال شما، باعث جذب مخاطبان به سمت شما میشوند.
در مقابل، راهکارهای برونگرا که معادل outband marketing است، استفاده از ظرفیتهای بیرونی برای افزایش اعضای کانال شما هستند. در ادامه سعی میکنم روشهایی که در هر یک از این دودسته استراتژی طبقهبندی میشوند را با ذکر مثالهای عملی به شما معرفی کنم.
مثل هر فعالیت بازاریابی در عصر دیجیتال، شما باید بدانید که مخاطب ایدئال کانال شما چه کسانی هستند. اگر با مفهوم پرسونای مشتری آشنا نیستید، مقاله طراحی پرسونا را بخوانید و مخاطبتان را بشناسید. علاوه بر این باید بدانید که کانال شما به دنبال تحقق چه هدفی است. این دو قدم اولیه، به شما کمک میکند بتوانید بهترین ایده برای انتخاب نام کانال و همینطور آدرس کانالتان را انتخاب کنید.
سعی کنید نام کانال متناسب باهدف و فعالیت شما باشد و آدرسی را انتخاب کنید که بهراحتی به خاطر سپرده شود. بهترین حالت برای آدرس وقتی است که مخاطب شما بتواند بهصورت شفاهی آدرس شمارا به دیگری بگوید و او بهراحتی کانال شمارا پیدا کند.
هویت بصری واحد و ثابت و تکرارشونده باعث میشود تصویر برند شما در ذهن مخاطبانتان بهخوبی تثبیت شود. از لوگو هم بهعنوان تصویر پروفایل کانال تلگرامتان استفاده کنید و هم سعی کنید، لوگوی تان را در تمام تصاویر و ویدئوهایی که تولید یا بازپروری میکنید، مورداستفاده قرار دهید. بهاینترتیب، هر وقت مطالب شما در کانالها و گروهها منتشر شوند، برند کانال شما بیشتر و بهتر دیده میشود.
اگر مخاطبی از مطالب کانال شما راضی باشد، اولین جایی که برای شناختن بیشتر شما به آنجا مراجعه میکند، قسمت توضیحات (پروفایل) کانال شما است. سعی کنید از فضای محدودی که دارید بهخوبی استفاده کنید و مختصر و مفید، کانالتان را معرفی کنید. برای انجام این کار مانند تصویر زیر به قسمت پروفایل کانال بروید و روی دکمه Edit کلیک کنید.
و سپس مانند شکل زیر توضیحات موردنظرتان را یادداشت کنید و روی دکمه Save کلیک کنید.
قسمت توضیحات فقط در داخل تلگرام قابلرؤیت نیست. کانال شما یک صفحه اختصاصی در فضای وب دارد که آدرس آن بهصورت زیر است:https://t.me/dmtbox و یا https://telegram.me/dmtbox (بهجای dmtbox آدرس کانال شما قرار میگیرد).
بنابراین این توضیحات در فضای وب هم به نمایش درمیآیند. علاوه بر این هر وقت لینک کانال شما بهصورت بالا، در تلگرام منتشر شود، توضیحات کانال به شکل اسنیپت (مانند شکل زیر) نمایش داده میشوند:
مهمترین استراتژی در بازاریابی درونگرا، تولید و انتشار محتواست. در تلگرام هم ماجرا کموبیش بر همین منوال است. مهمترین وظیفه شما بهعنوان مدیر کانال، تولید محتوایی است که مخاطبان شمارا جذب کند و باعث شود آنها محتوای شمارا در سایر کانالها و گروهها به اشتراک بگذارند و بهاینترتیب مخاطبان بیشتری جذب کانال شما شوند.
سؤال مهم این است که چه محتوایی را میتوان محتوای باکیفیت دانست. پاسخ به این سؤال بهراحتی میسر نیست. نوع و قالب محتواهایی که برای کاربران جذاب هستند در کانالهای مختلف با موضوعات و مخاطبان متفاوت، باهم فرق دارند و به این راحتی نمیتوان حکمی کلی صادر کرد و یک قالب محتوا را بهتر از دیگران دانست.
بااینحال، به نظر میرسد چند نکته در اغلب شرایط قالب تعمیم هستند:
نکته اول در مورد محتوای متنی، سعی کنید، محتوایتان طولانی نباشد و اگر هم طولانی است حداکثر از اندازه گوشی فراتر نرود. برای این کار میتوانید پستهای متنیتان در گوشی تلفن همراهتان قبل از ارسال چک کنید و اگر طولانیتر از حد مجاز بود، سعی کنید آن را کوتاه کنید.
نکته دوم همانگونه که در شکل زیر مشاهده میکنید، طبق بررسیهای انجامشده توسط BuzzSumo، اینطور به نظر میرسد که اینفوگرافیک ها بیشتر از سایر انواع محتوا بازنشر میشوند. بنابراین اگرچه هزینه تولید اینفوگرافیک بیشتر از اغلب قالبهای محتوایی است، ولی سعی کنید تولید اینفوگرافیک ها را در دستور کار خود قرار دهید.
کانال تلگرام، یک رسانه دیجیتال است. مخاطب یک رسانه دیجیتال، مثل مخاطب هر رسانه دیگری، در صورتی به دنبال کردن آن رسانه ادامه میدهد که احساس کند، آن رسانه بهصورت منظم و هدفمند اداره میشود و میتواند برای او ارزشافزوده ایجاد کند.
انتشار مطالب بدون نظم و ترتیب زمانی باعث میشود، برداشت مخاطب نسبت به هدفمند و برنامه دار بودن رسانه شما تغییر کند و از دنبال کردن آن صرفنظر نماید.
سعی کنید، یک برنامه زمانی مشخص برای انتشار محتوا در کانالتان طراحی کنید و به آن پایبند بمانید. انتشار بیشازحد محتوا علاوه بر ایجاد مزاحمت برای مخاطب، باعث میشود نتوانید ثابتقدم بمانید، و از طرف دیگر انتشار با فواصل زمانی خیلی زیاد، مخاطب را از دنبال کردن کانال شما دلسرد میکند. سعی کنید حداقل روزی یک مطلب در کانالتان منتشر کنید.
بهتر است، با استفاده از نرمافزارهای ارسال زمانبندیشده محتوا در کانال، مانند تولگرام یا تحریریه، مطالبتان را بهصورت دقیق زمانبندی کنید و در ساعت خاصی از روز آنها را منتشر کنید. این کار باعث میشود مخاطب شما به انتشار در آن زمان مشخص عادت کند و وفاداری او به کانال شما بیشتر شود.
ما در جعبهابزار بازاریابی دیجیتال، پستهایمان را هرروز ساعت ۱۱ و ۱۸ و با استفاده از پلتفرم تحریریه منتشر میکنیم. ممکن است در آینده تعداد پستها تغییر کنند ولی سعی میکنیم، نظمی را که آغاز کردهایم، ادامه دهیم.
برای انتشار محتوا در کانال تلگرامیتان، یک راهنمای سبک محتوا طراحی کنید. در این راهنما، مشخص کنید که چه عناصر گرافیکی در هر پست باید مورداستفاده قرار بگیرند. علاوه بر این باید محتوای شما از سبک نگارشی ثابتی پیروی کند. اگر لحن نوشتههای شما محاورهای است، همه نوشتههایتان را محاورهای تنظیم کنید و اگر از لحن رسمی استفاده میکنید، سعی کنید از لحن محاورهای استفاده نکنید.
راهنمای سبک محتوایی که ما در جعبهابزار بازاریابی دیجیتال استفاده میکنیم به شرح زیر است:
کانال تلگرام یک رسانه یکسویه است. این موضوع با ماهیت بازاریابی در عصر دیجیتال تناسب ندارد. شما بایستی با استفاده از راهکارهای خلاقانهای که طراحی میکنید، مخاطبان را در تولید محتوای کانال درگیر کنید. طراحی چالشها، مسابقات، نظرسنجیها و یا طرح سؤالات و دریافت بازخورد از مخاطبان ایدههایی در این خصوص هستند.
علاوه بر این، شما باید مسیر ارتباطی مستقیم و راحتی برای دریافت نظرات، سؤالات، پیشنهادها و انتقادات مخاطبانتان فراهم کنید. سادهترین راه برای این کار آن است که در قسمت توضیحات کانال، آی دی خودتان یا شخص دیگری را بهعنوان ادمین کانال در اختیار مخاطبان قرار دهید.
یکی از امکانات جذابی که میتوان در کانالهای تلگرام مورداستفاده قرارداد، قرار دادن دکمههای شیشهای زیر پستهای کانال تلگرام است. با استفاده از دکمههای شیشهای میتوانید پستهای جذابی طراحی کنید و سناریوی برای درگیر کردن مخاطب با آن پستها اجرا نمایید.
بهعنوانمثال شما میتوانید، زیر پستهایتان، دکمه لایک و دیسلایک قرار دهید و از مخاطبانتان بخواهید در مورد هر پست نظرشان را ثبت کنند. یا میتوانید سؤالاتی طرح کنید و از مخاطبان بخواهید گزینه موردنظرشان را که با استفاده از دکمه شیشهای پیادهسازی شده انتخاب کنند.
رباتهای متعددی وجود دارند که میتوانید با استفاده از آنها دکمههای شیشهای جذابی بسازید. یکی از بهترین رباتهایی که من میشناسم @inliniabot است. با استفاده از این ربات بهراحتی میتوانید پستهایی با دکمههای شیشهای طراحی و در کانالتان منتشر کنید.
آخرین راهکار درونگرایی که معرفی میکنم، در مرز بین راهکارهای درونگرا و برونگرا قرارگرفته است. استفاده از پستهای ترویجی برای معرفی کانال یک راهکار قوی برای افزایش اعضای کانال تلگرام شماست. شما میتوانید با استفاده از یک تصویر و مطرح کردن یک سؤال که پاسخ آن در محتوای درون کانال شما قابلدسترس است بهعنوان کپشن آن تصویر، و همچنین اضافه کردن لینک جوین به کانالتان در انتهای کپشن، افراد را در شرایطی قرار دهید که برای دریافت پاسخ، مجبور به عضویت در کانال شما شوند.
لینک جوبن (Join Link) لینک یگانهای است که به کانال شما اختصاص دارد. در شرایطی که کانال شما جزو کانالهای خصوصی (Private) باشد، عضویت در کانال، صرفاً با استفاده از لینک جوین امکانپذیر است.
بااینحال شما میتوانید به روش زیر، به لینک جوین کانالتان دسترسی پیدا کنید. برای این کار، روی دکمه Edit در پروفایل کانالتان کلیک کنید تا صفحه ویرایش اطلاعات کانال را مشاهده کنید. سپس روی دکمه Edit Public Link کلیک کنید. در صفحه بازشده، روی گزینه Private Channel را انتخاب کنید. بعد از ظاهر شدن لینک جوین، آن را کپی کنید و جایی ذخیره کنید و سپس با کلیک روی دکمه Cancel، بدون ذخیره کردن این تغییرات از صفحه پروفایل کانالتان خارج شوید.
منظور از راهکارهای برونگرا، استفاده از ظرفیتهای بیرونی برای افزایش اعضای کانال شما هستند. راهکارهای برونگرا را بر اساس اینکه مستلزم پرداخت پول باشند یا بتوانید بهصورت رایگان و بدون پرداخت پول، و با صرف وقت از آنها استفاده کنید به دودسته تقسیمبندی میکنیم.
در فضای وب، اگر محتوای شما باکیفیت و مرتبط با نیازهای جامعه مخاطبانتان باشد، وبسایت شما توسط رباتهای خزنده گوگل بررسی میشود و شما میتوانید بهاضافه شدن مخاطبانتان امیدوار باشید. در تلگرام اما بازی به شکل دیگری در جریان است. بدون فعالیت شما، هیچکسی کانال شمارا کشف نمیکند. بنابراین باید خودتان دستبهکار شوید و محتوای باکیفیتی را که تولید کردهاید، منتشر کنید.
بهترین انتخاب برای شما، سوپر گروههایی هستند که موضوعی مرتبط با موضوع فعالیت شما دارند. ما محتوای کانال جعبهابزار بازاریابی دیجیتال را در سه گروه مرتبط با حوزه دیجیتال مارکتینگ منتشر میکنیم.
تبادل لینک با سایر کانالها، یکی از مهمترین و بهترین روشهای جذب مخاطب به کانال شماست. تبادل لینک به روشهای گوناگونی انجام میشود. بااینحال، یکی از مؤثرترین و سادهترین روشهای تبادل، تبادل تکی است. در این روش شما کانالهایی را که همسطح و همرده شما هستند و تعداد اعضایشان نزدیک به شما است را پیدا میکنید و با صاحبان آنها وارد مذاکره میشوید. معمولاً بهترین حالت این است که یک پست انگیزشی با لینک جوین باهم ردوبدل کنید که بیشترین تعداد مخاطبان را به کانالتان بیفزایید. اگر از قدرت چانهزنی بالایی برخوردار باشید، طبیعتاً به نفع شماست که با کانالهایی وارد تبادل شوید که مخاطبان بیشتری از شما دارند.
اگر محتوای آموزشی تولید میکنید یا باور دارید که محتوایتان برای گروه خاصی از افراد دارای ارزشافزوده قابل قبولی است، میتوانید با کانالهایی که عمومیتر از شما هستند وارد مذاکره شوید و برای آنها محتوای ارزشافزوده تولید کنید. محتوایی که شما برای مخاطبان کانال مقصد تولید میکنید، برای آنها و همینطور برای صاحبان آن کانال ارزشافزوده تولید میکند و درعینحال، چون لینک کانال شما، ذیل آن محتوا ثبتشده، باعث افزایش اعضای کانال تلگرام شما خواهد شد.
ما در کانال جعبهابزار بازاریابی دیجیتال از این امکان استفاده نکردیم، چون اعتقاد داشتیم که اضافه کردن افراد بدون اطلاع و خواست آنها باعث خدشهدار شدن برند ما خواهد شد. بااینحال تلگرام امکانی در اختیار مدیران کانالها قرار داده که میتوانند در ابتدای راهاندازی کانال تا ۲۰۰ مخاطب را که شماره شمارا بهعنوان صاحب کانال را در دفترچه تلفنشان ثبتشده داشته باشند بهصورت مستقیم، در کانال اضافه کنید.
این ۲۰۰ عضو اولیه، میتواند تکانه اولیه مناسبی برای به حرکت درآوردن یک کانال تلگرامی باشد. اگر تصمیم به استفاده از این راهکار گرفتید، در نظر داشته باشید که افرادی را به کانال اضافه کنید که علاقهمند به موضوع باشند و در کانال بمانند، یا در صورت عدم تمایل به حضور در کانال، آن را بهعنوان اسپم، گزارش نکنند.
برای افزایش اعضای کانال، باید کاری کنید که افراد بتوانند راحتتر، شمارا پیدا کنند. یکی از روشها برای این کار ثبت آدرس کانال در فضای وب است. اگر وبسایتی دارید، حتماً آدرس کانالتان را آنجا درج کنید. علاوه بر این، میتوانید آدرس و توضیحات کانالتان را در دایرکتوریهای متعددی که در فضای وب بهمنظور ایجاد لیست کانالهای تلگرام فارسیزبان ایجادشده است، ثبت کنید. بعضی از این دایرکتوریها به شرح زیر هستند:
http://tsear.ch/
تی سرچ، در نبود Telemine بزرگترین جستجوگر در کانالهای تلگرام است. میتوانید بهسادگی کانال تلگرامتان را درصورتیکه در لیست کانالهای موجود در این وبسایت وجود نداشته باشد به آن اضافه کنید.
http://www.canalyab.ir
در این سایت میتوانید بهراحتی کانال خود را به لیست کانالها اضافه کنید.
http://telegram-canal.ir/
در این سایت هم میتوانید بهصورت رایگان کانالتان را ثبت کنید که دو روز کاری طول میکشد و یا اینکه با پرداخت ۱۰ هزار تومان، کانالتان را بهصورت ویژه ثبت کنید و از برخی از مزایای آن بهرهمند شوید.
https://telegfa.com
این وبسایت برای معرفی کانال تلگرام، گروه تلگرام، استیکر تلگرام مورداستفاده قرار میگیرد. برای ثبت لینک کانال باید در آن عضو شوید و از داخل پروفایلتان، وارد قسمت کانالهای من شده و کانالتان را ثبت کنید. در این وبسایت هم میتوانید با پرداخت مبلغ ۵۰۰۰ تومان، مراحل ثبت کانالتان را تسریع کنید و از امکانات دیگری مانند معرفی به دیگران بهرهمند شوید.
http://www.channelz.ir/
http://tkanal.ir
این وبسایت به نظرم حرفهایتر و جالبتر از بقیه وبسایتها آمد. مراحل تأیید کانال با استفاده از رباتی که بهعنوان ادمین کانال اضافه میکنید انجام میشود.
http://mychannels.ir/
در این وبسایت میتوانید هم بهصورت رایگان کانالتان را اضافه کنید و هم با مبلغ کمی، کانالتان را بعد از ثبت ویژه کنید تا بیشتر دیده شود.
t.me/harchyzbot
این ربات بهعنوان ادمین کانال شما همه مطالب کانالتان را ذیل دامنه harchyz.com منتشر و قابل جستجو میکند.
لیست وبسایتها و سرویسهای آنلاینی که خدمات ثبت و لیست کردن کانالهای تلگرام را ارائه میدهند، محدود به مواردی که به آنها اشاره کردم نیستند. باکمی جستجو میتوانید وبسایتهای دیگری را هم پیدا کنید که میتوانید آدرس کانالتان را در آنها ثبت کنید.
علاوه بر وبسایتهایی که مخصوص این کار طراحیشدهاند، شما میتوانید در سایر وبسایتهایی که مرتبط با حوزه کاری شما هستند، آدرس کانالتان را در قالب کامنت به مطالب مرتبط منتشر کنید و یا در انجمنهای مرتبط، کانالتان را معرفی کنید.
یکی دیگر از راهکارهایی که بهرایگان در اختیار شما قرار دارد، ثبت آدرس کانالتان در ربات tchannelsbot@ است. با ثبت کانالتان در این ربات، شما یک صفحه اختصاصی در وبسایت http://tchannels.me به دست خواهید آورد و میتوانید از مخاطبانتان بخواهید به شما امتیاز مثبت بدهند تا در لیست کانالها موقعیت بهتری داشته باشید.
یکی دیگر از راههای معرفی و جذب مخاطب برای کانال تلگرامتان، ساختن صفحهای در سایر شبکههای اجتماعی و انتشار محتوای کانال یا بخشی از محتوای آن در این صفحات است. بهاینترتیب بازهم احتمال دیده شدن شما توسط مخاطبان احتمالیتان افزایش مییابد.
در این نوع از تبادل شما درآنواحد و همزمان با چند کانال تلگرام تبادل میکنید. تبادل شما با کانالها بر مبنای زمان خواهد بود و بنرها زیر هم قرار میگیرند.
لازم به ذکر است که همیشه در تبلیغها و تبادلات، پستهای آخر از درجه اهمیت بیشتری برخوردار هستند، بنابراین روند کار به این صورت است که در این نوع تبادل کانالهای با اعضای کمتر، پستهای آخر خود را ب کانالهایی که اعضای بیشتری دارند و در تبادل شرکت کردهاند، اختصاص میدهند و کانالهای بزرگتر نیز کانالهای کوچکتر را در بالای لیست خود جای میدهند.
معمولاً یک نفر تحت عنوان لیدر یا مسئول تبادل، چینش آن را بر عهده میگیرد. در پایان همه میبایست طبق چینش لیدر، بنرها را در طی زمان خاصی که توسط لیدر با مشورت ادمین کانالها اعلام میشود، در کانالهایشان پخش کنند.
ترتیب درج بنرها هم در این نوع تبادل به این صورت است که شما در ابتدا عضو گروهی میشوید که مخصوص جمعآوری بنر کانالهایی است که قصد انجام تب چرخشی رادارند. سپس لیدر یا مسئول تبادل، بنر کانالها را به ترتیب تعداد اعضای آنها پشت سر هم چینش کرده و در کانال یا همان گروه به ترتیب قرار میدهد.
برای اینکه ذهنیت بهتری نسبت به تبادل چرخشی پیدا کنید، به این مثال دقت کنید:
فرض میکنیم ۵ کانال میخواهند با هم تبادل چرخشی داشته باشند. یک نفر بهعنوان ادمین اصلی انتخاب میشود و بنرها را دریافت میکند و آنها را از روی تعداد اعضای کانالها از زیاد به کم مرتبط مینماید. به صورتی که کانال با بالاترین تعداد اعضا نفر اول لیست و کانال با کمترین تعداد عضو نفر پنجم لیست میشود.
بهطور مثال:
۵=۱٫۶۶۰ نفر
۴=۱٫۶۹۰ نفر
۳=۱٫۷۱۰ نفر
۲=۱٫۷۶۰ نفر
۱=۱٫۸۰۰ نفر
وقتیکه زمان تبادل فرامیرسد، هرکس از بین بنرها بنر مربوط به خودش را پیدا میکند و بنرهای بعد از خودش را یکییکی و به ترتیب در کانال فوروارد میکند تا به بنر خودش برسد.
مثلاً اگر کسی در لیست بالا نفر سوم باشد، بنرها را با ترتیب زیر در کانالش فوروارد میکند:
به ترتیب:
۲
۱
۵
۴
به این صورت که بنر نفر قبل از خودش آخرین بنری است که در کانال قرار داده میشود.
برای پیدا کردن افراد و گروههایی که تمایل به تبادل لینک داشته باشند، میتوانید در اینترنت و یا در سوپر گروههای مربوط به این کار جستجو کنید. من کمی کار را برای شما با لیست کردن بعضی از گروهها و سایتهایی که خدمات تبادل لینک انجام میدهند سادهتر کردهام:
شما با هزینه کردن پول میتوانید بهراحتی اعضای کانال خود را افزایش دهید. اگرچه در ابتدا ممکن است، زیاد جالب به نظر نرسد، ولی همه راههای پولی که برای جذب اعضای جدید به کانال وجود دارند، راههای بدی نیستند. در ادامه سعی میکنم راههای مختلفی را که میتوانید با هزینه کردن اعضای جدیدی به کانالتان اضافه کنید، در دودسته راهکارهای سفید و راهکارهای سیاه به شما معرفی کنم.
منظورم از راهکارهای سفید، راههای قانونی و صادقانه است. همانطور که میتوانید حدس بزنید، راهکارهای سیاه، راههایی هستند که بهسادگی میتوانید بهوسیله آنها اعضای فیک (fake) یا آفلاین، به کانالهای تلگرامتان اضافه کنید یا راهکارهای دیگری که کاربرانی بیکیفیت که نه به خاطر محتوای شما بلکه به دلیل دیگری، عضو کانال شما میشوند و بهاحتمال بسیار زیاد، بهسرعت ریزش میکنند.
شما به سه صورت میتوانید در کانالهای تلگرام تبلیغ کنید.:
تبلیغ کلیکی: در این روش همانطور که از اسمش پیداست، شما به ازای تعداد کلیکهایی که روی لینکی که زیر پست تبلیغاتی قرارگرفته است، پول پرداخت میکنید. قیمت کلیک، متناسب با موضوع فعالیت کانالهایی که میخواهید تبلیغ در آنها منتشر شود، متفاوت است. برای استفاده از این روش، باید حتماً از یکی از پلتفرمهای تبلیغاتی تلگرام استفاده کنید.
نکته مهمی که در مورد تبلیغات کلیکی وجود دارد این است، که چندان برای افزایش ممبر تلگرام مناسب نیست. چون لینکی که زیر پستهای تلگرام قرار میگیرد، لینکی به بیرون از تلگرام است و کاربر باید یکبار از تلگرام خارج شود و دوباره به نرمافزار بازگردد و این نرخ تبدیل را پایین میآورد.
تبلیغ ساعتی و ثابت: در این نوع از تبلیغ، پست تبلیغاتی شما ساعات مشخصی در کانال باقی میماند و بعد حذف میشود و یا بعد از انتشار در کانال برای همیشه باقی میماند. برای این نوع تبلیغات معمولاً باید مستقیماً با صاحب کانال وارد مذاکره و توافق شوید. قیمت این دسته از تبلیغات فرمول مشخصی ندارد و بسته به نظر صاحب کانال است. آخرین رقمی که من دیدم، مربوط به کانال گیزمیز بود که برای ۱۲ ساعت انتشار تبلیغ، ۲.۵ میلیون تومان طلب میکرد.
تبلیغ بازدیدی: شناختهشدهترین و معمولترین روش تبلیغات در تلگرام، پرداخت هزینه تبلیغ بر اساس تعداد بازدید پست است. کانالهای تلگرام دارای قابلیتی هستند که تعداد بازدید از هر پست در آنها مشخص است. در این روش، صاحب کانال به ازای هر بازدید مبلغ ثابتی از تبلیغکننده دریافت میکند. این عدد برای کانالهای مختلف متفاوت است. این روش، هم توسط صاحبان کانالها و هم توسط پلتفرمهای تبلیغات تلگرامی مورداستفاده قرار میگیرد.
اغلب کانالهای تلگرام شناختهشده، ادمین مشخصی برای جذب تبلیغات دارند. یکی از بهترین و مؤثرترین روشها برای هزینه کردن پول برای جذب اعضای باکیفیت جدید، پیدا کردن کانالهایی است که مخاطبان آنها، مخاطبان بالقوه شما باشند.
با جستجو کردن در وبسایتهایی که در قسمت قبل معرفی کردم، بر اساس کلیدواژههای مرتبط با موضوع کانالتان و همچنین استفاده از دستهبندیهای کانالها، میتوانید کانالهای مرتبط با موضوع کاریتان را پیدا کنید.
Tsear.ch، که بهتازگی دادهها و دانش فنی TgChans.com را هم خریداری کرده، در فقدان Telemine.me که در حال آمادهسازی برای لانچ یک نسخه جدید است، فعلاً کاملترین بانک اطلاعات کانالهای تلگرامی است که من سراغ دارم.
اگر تبلیغ کانالتان را به یک یا چند کانال سفارش بدهید و با هرکدام از آنها مستقلاً توافق مالی کنید، میتوانید بهاندازه جمع تعداد اعضای فعال آن کانالها، بازدید بخرید. مشکل این است که هماهنگی با تعداد زیادی ادمین کانالهای مختلف، کار دشواری است و اگر مشغول آن شوید، احتمالاً تمرکز لازم برای انجام کار دیگری را نخواهید داشت.
در چنین شرایطی است که میتوانید از کمک ایجینت ها استفاده کنید. هر ایجینت، با تعدادی از مدیران کانالها در ارتباط است و آنها را نمایندگی میکند. شما دیگر نیازی به تعامل با تعداد زیادی ادمین ندارید. طرف شما، یک نفر یعنی همان ایجنت است و اوست که با مدیران کانالها هماهنگیهای لازم را انجام میدهد.
شما هزینه تبلیغ را بر اساس تعداد بازدید، به ایجینت میدهید و او بهاندازهای که سفارش دادید، با هماهنگی ادمین های کانالها، با فوروارد کردن پست شما در آن کانالها، بازدید پست تلگرامی شمارا که در کانالتان منتشرشده، افزایش میدهد.
درنهایت از مبلغی که شما به ایجینت پرداخت میکنید، درصدی بابت کارمزد ایجینت توسط او کسر میشود و مابقی بین ادمین های کانالهای مختلف، توزیع میشود.
تعریف بهداشت حرفه ای
Definition of occupational health
تعریف نظامنامه انجمن بین المللی بهداشت حرفه ای :
The definition in the IOHA Byelaws is
'Occupational Hygiene is the discipline of anticipating, recognising, evaluating and controlling health hazards in the working environment with the objective of protecting worker health and well-being and safeguarding the community at large.'
بهداشت حرفه ای علم پیش بینی، شناسایی، ارزیابی، کنترل خطرات تاثیر گذار بر سلامت در محیط کار است به منظور حفظ سلامت و رفاه کارکنان و در نهایت ایمن نگه داشتن جامعه.
Occupational Hygiene has also been defined as the practice of identifying of hazardous agents; Chemical, Physical and Biological; in the workplace that could cause disease or discomfort, evaluating the extent of the risk due to exposure to these hazardous agents, and the control of those risks to prevent ill-health in the long or short term.
بهداشت حرفه ای همچنین به عنوان فن و تکنیک زیر تعریف شده است :
مهندسی بهداشت حرفهای (به انگلیسی: Occupational Health Engineering) شاخهای است از علم بهداشت و عبارتست از شناسایی، ارزیابی و کنترل عوامل زیان آور موجود در محیط کار به همراه یک سری مراقبتهای بهداشتی درمانی به منظور سالمسازی محیط کار و حفظ سلامت نیروی کار
مهندسی بهداشت حرفهای را میتوان به طور خلاصه علم و هنر تامین سلامت در محیطهای شغلی تعریف کرد و یک مهندس بهداشت حرفهای یا متخصص سلامت شغلی کسی است که وظیفه شناسایی، ارزشیابی و حذف یا کنترل عوامل مخاطره آمیز شغلی را به عهده دارد.
نخستین کمیته مشترک سازمان بهداشت جهانی و سازمان بینالمللی کار که در سال ۱۹۵۰ تشکیل شد،مهندسی بهداشت حرفهای را چنین تعریف نموده است:تامین و ارتقاء عالی ترین سطح سلامت جسمی، روانی و اجتماعی برای کارگران همهٔ مشاغل، پیشگیری از بیماریها و حوادث ناشی از کار، بهکارگماردن نیروی کار در محیط و شغلی که از لحاظ جسمی و روانی قدرت انجام آن را دارد و بهطور خلاصه تطابق کار با انسان یا ارگونومی که از کلمه یونانی برگرفته شده است.
مهندسی بهداشت حرفهای رشتهای است که به محیط کار بر میگردد. در واقع متخصصان در این رشته خطرهای بالقوهای که در محیط کار وجود دارد را شناسایی میکنند و در مراحل بعد به اندازهگیری و ارزیابی این خطرات و کنترل آنها میپردازند. البته کسانی که علم بیشتری در این رشته دارند، خطرهای شغلی را پیش بینی نیز میکنند. به این نکته باید اشاره کرد که کسب این مهارتها به نحوه تربیت دانشجویان بستگی دارد.
تا قرن شانزدهم میلادی در کتب طبی به بهداشت حرفهای و ارتباط بیماریهای مختلف با شغل افراد اشاره قابل توجهی نشده است. از قرن شانزدهم به بعد در تاریخ به چهرههای درخشانی بر میخوریم که تمام عمر خود را صرف تشخیص و جلوگیری از بیماریهای ناشی از کار نموده و خدمات با ارزشی انجام دادهاند.
اولین فردی که آثار ارزندهای در مورد بهداشت حرفهای از خود به یادگار گذاشته است طبیبی از ناحیه ساکسونی در ایتالیا بنام اگریکولا بود او کتابی در ۱۲ جلد درباره اکتشافات و استخراج فلزات. ابزار کار. حوادث و بیماریهای ناشی از کار و ... نوشت که در سال ۱۵۵۶ منتشر شد. بعد از او در سال ۱۵۶۷ پزشک دیگری اهل سوئیس بنام پاراسلسوس کتابی درباره بیماریهای وابسته به شغل در بین کارکنان معدن ذوب و فلزات منتشر کرد. در سال ۱۶۳۳ پدر طب کار یا همان رامازینی بدنیا آمد که یکی از پیشقدمان بزرگ قرن ۱۷ در زمینه بهداشت حرفهای میباشد. کتاب معروفش در باره بیماریهای حرفهای در سال ۱۷۰۰ میلادی منتشر شد. او برای اولین بار به پزشکان توصیه کرد که علاوه بر سوالات که در زمان معاینه از بیماران میپرسیدند از همه بپرسند شغل شما چیست این جمله کوتاه نقطه عطفی در تاریخ بهداشت حرفهای و طب کار بشمار آمده است.
پدیداری دانش بهداشت شغلی ، به عنوان یک تخصص ویژه و جدا از دیگر دانشها، به نسبت تازه است، اما مفاهیم مطرح شده در این دانش از زمانهای کهن مورد توجه بوده است.
چهارصد سال پیش از میلاد مسیح بقراط اثرات زیان آور مواجهه با سرب را شناسایی کرده و در نوشتههایش یاد میکند. در آن زمان عمدتاً از بردگان جهت مشاغل سخت استفاده میگردید و از آنجا که حکومتها هیچگونه مسئولیتی در برابر بردگان نداشتند، بدیهی است که اقدامات خاصی نیز برای حل مشکلات آنها صورت نمیپذیرفت.
در نخستین سدهٔ پس از میلاد، پلنی (۲۳ تن ۷۹ب. م) که یک دانشمند رومی بود، از مثانهٔ حیوانات یک ماسک تنفسی ساخت و کاربرد آن را برای کار در معادن پیشنهاد نمود.
در سال ۱۴۷۳ میلادی النبوگ نخستین نشریه بهداشتی در مورد بیماریها و آسیبهای شغلی را انتشار داد. او در این مجموعه درباره بیماریهای شغلی و صدماتی که در میان کارگران طلا شایع است مطالبی را به رشته تحریر درآورده است. در قرن شانزدهم آگریکولا (آگریکولا) و پاراسلوس (پاراسلسوس) درباره بیماریهای شغلی کارگران ذوب آهن، فلزات و بیماریهای معدنچیان و مسمومیت جیوه آثاری به جای گذاردهاند. کتاب آگریکولا در سال ۱۵۵۶ یکسال بعد از مرگ او و کتاب پاراسلسوس در سال ۱۵۶۷ منتشر شد.
شاید بتوان مهمترین نقطه عطف در تاریخ تکامل بهداشت شغلی و ایمنی را انقلاب صنعتی اروپا دانست. زمانی که انسان با قدرت جسمی محدود در مقابل دستگاهها و ماشین آلات تازه ساخت غول پیکر ایستاد و در حالی که اطلاع چندانی راجع به چگونگی کارکرد ماشین آلات و چگونگی کنترل آنها نداشت، به کار مشغول شد. این مسئله باعث شد که در ابتدای پیدایش انقلاب صنعتی در اروپا تعداد بسیار زیادی از افراد در اثر مواجهه با حوادث محیط کار کشته و یا دچار نقص عضو شوند. این اتفاقات و آمار بالا باعث شد که سردمداران انقلاب صنعتی به فکر تصویب قواعد و قوانینی در رابطه با الزامات محیط های کاری و نحوه رفتار کارگران برای آسیب کمتر ناشی از کار با ماشین آلات عظیمالجثه بیفتند.
رامازینی، نخستین پزشکی است، که به توصیف پیشههای گوناگون و بیماریهای ناشی از آنها میپردازد. برای نمونه فلج دستها از میان رفتن دندانها، نا شکیبایی و صورتهای نزار و رنجور سفالگران در برابر سرب را توصیف کرده است.
توماس الیور در کتاب خود که در سال ۱۹۰۸ منتشر کرد به بیماریهای شغلی اشاره نموده است. دکتر توماس لِگ (Thomas legge) در کتاب خود به نام جذب و مسمومیت سرب که به کمک دکتر گادبای در سال ۱۹۱۲ منتشر کرد به مضرّات این فلز اشاره مینماید.
در سال ۱۹۱۸،آلیس هامیلتون، رشتهٔ بهداشت صنعتی را در دانشگاه هاروارد آمریکا پایهگذاری کرد. بررسیهای گستردهٔ او در زمینه سم شناسی، به ویژه مسمومیت با فسفر سفید در صنایع کبریت سازی و مسمومیت سرب، موجب رشد سریع بهداشت حرفهای شد.
بر اساس فعالیتهای گوناگون برای بهبود شرایط محیط کار و نیز، جنبشهای کارگری، در سال ۱۹۱۹،سازمان بینالمللی کار (سازمان بینالمللی کار) بر پا شد. پس از آن، به علت موفقیتهایی که آمریکا در جنگ جهانی در زمینه تولید تسلیحات نظامی به دستآورد، نه تنها صنایع بلکه بهداشت حرفهای در این کشور به سرعت رشد یافت. در آن زمان، شعار تبلیغاتی سازمان خدمات بهداشتی امریکا بر تندرستی کارگر تاکید داشت: "کارگر را سالم نگهدار تا خوب کار کند"
توسعهٔ سریع صنایع و علوم در قرن بیستم و استفاده بشر از مواد گوناگون در مصارف صنعتی، از یک طرف بر تعداد و دامنه بیماریهای ناشی از کار افزود و از طرف دیگر وسیله تحقیق و بررسی بر روی جلوگیری و درمان آنها را بیش از پیش فراهم نمود. رشد اجتماعات کارگری و تشکیل اتحادیهها، و سندیکاهای کارگری رانیز میتوان از عوامل مؤثر در بهبود بهداشت محیطهای کار دانست.
برخی از رویدادهای مهم سلامت شغلی در کشورهای غربی عبارت هستند از:
۱۸۱۵ میلادی: نخستین قانون ایمنی به وسیلهٔ ادارهٔ معادن در امریکا به تصویب رسید بر پایه این قانون لازم شد هر معدن دارای دو راه خروج باشد، تا در صورت ریزش و بسته شدن یکی از آنها، راه خروج دیگر باز باشد.
۱۸۱۵میلادی: هامفری دیوی، نخستین وسیله ایمنی را اختراع کرد. بنا به درخواست انجمن پیشگیری از حوادث در معادن زغال سنگ و با تلاش فراوان، دیوی توانست چراغ ایمنی را برای معادن زغال سنگ طراحی کند.
۱۸۳۳ میلادی: نخستین قانون صنایع در انگلستان به تصویب رسید. تا پیش از تصویب این قانون، ۱۲ ساعت کار در روز اجباری بود.
۱۸۶۴ میلادی: قانون ایمنی در معادن پنسیلوانیا به تصویب رسید.
۱۸۶۶ میلادی: اداره ملی آتشنشانی در امریکا تاسیس شد.
۱۸۶۷ میلادی: نخستین برنامهٔ بازرسی صنایع به وسیلهٔ مسئولان دولتی در ایالت ماساچوست آمریکا تدوین شد.
۱۸۹۶ میلادی:انجمن ملی حفاظت در برابر آتش (NFPA) در امریکا تاسیس شد
۱۹۰۶ میلادی: نخستین بررسی منظم از حوادث شغلی منجر به مرگ در پنسیلوانیا انجام شد.
۱۹۱۴: در امریکا، دفتر بهداشت و سلامت در صنایع، به وسیلهٔ اداره خدمات بهداشت همگانی تاسیس شد. این مرکز پس از چندین بار تغییر نام در سال ۱۹۷۰ به نام موسسهٔ ملی ایمنی و بهداشت شغلی ( NIOSH ) نامگذاری شد.
۱۹۳۱ میلادی: نخستین الگوی علمی دربارهٔ علل بروز حوادث، به وسیلهٔ هانریش ارائه شد.
۱۹۵۶ میلادی: برنامههای پیشگیری از حوادث به وسیله اداره بهداشت همگانی آمریکا ارائه شد.
۱۹۶۸ میلادی: جانسون، رئیس جمهور وقت آمریکا لزوم برپایی قوانین دولتی ایمنی و بهداشت را اعلام کرد.
۱۹۷۰: در زمان ریاست جمهوری نیکسون، قانون یاد شده به تصویب رسید، که موجب ایجاد ادارهٔ ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) و موسسهٔ ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH) شد.
در مرداد سال ۱۳۲۵ وزارت کار و امور اجتماعی تشکیل و قانون موقت کار را تدوین نمود و در سال ۱۳۳۷ قانون مزبور با اصلاحات و تغییراتی به صورت قانون به تصویب رسید و اجرای وظایف مربوط به بهداشت و ایمنی مندرج در قانون کار وقت به عهده اداره کل بازرسی کار قرار گرفت.
در سال ۱۳۴۶ در حوزه معاونت فنی وزارت بهداشت وقت، اداره بهداشت محیط کار در تشکیلات اداره کلّ بهداشت محیط پیش بینی شد و سپس در سالهای ۱۳۴۷، ۱۳۴۸ و ۱۳۴۹، اداره طب صنعتی در اداره کل خدمات بهداشتی حوزه معاونت فنی وزارت بهداری وقت تاسیس گردید. سپس در سالهای ۱۳۵۰، ۱۳۵۱ و ۱۳۵۲ تا اوایل ۱۳۵۳، اداره بهداشت محیط کار به بهداشت محیط کار و هوا تغییر نام داد و اداره طب صنعتی همچنان به وظایف خود ادامه میداد. در اواخر دهه ۱۳۵۰ در حوزه معاونت امور بهداشتی و جمعیت و تنظیم خانواده وزارت بهداری وقت اداره بهداشت حرفهای در دفتر خدمات بهداشتی ویژه که بعداً به اداره کل خدمات بهداشتی ویژه تغییر نام داد تشکیل گردید.
تا قبل از سال ۱۳۶۲ وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت بهداشت وقت مشترکاً بر نیروی کار و محیط کار نظارت و مراقبت داشتند. به منظور جلوگیری از دوباره کاری و ارتقاء کیفیت ارائه خدمات برای حفظ و بالا بردن سلامت شاغلین، درسال۱۳۶۲ مسائل بهداشتی محیط کار و کارگر، از وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شناخته شد و جهت انجام این وظیفه، اداره کل بهداشت حرفهای تشکیل و مسئولیت حفظ و ارتقاء سلامت نیروهای شاغل کشور در مشاغل گوناگون جامعه را عهده دار گردید. با توجه به تصویب قانون جدید کار توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در سال ۱۳۶۹، به حکم ماده ۸۵ قانون کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عهده دار بهداشت و درمان کارگران و وزارت کار و امور اجتماعی مسئول ایمنی کارگران میباشد.
نگهداری و بهبود حداکثر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی کارکنان مشاغل مختلف از طریق پیشگیری از خطرات تهدید کننده سلامت کارگران، مطالعه شرایط نامناسب محیط کار و اثرات سوء آن بر تندرستی آنان میباشد. کارشناسان بهداشت حرفهای که در این زمینه فعالیت دارند، با شناختی که از محیط کار، فرایندهای کاری، خطرات و عوامل زیانآور محیط کار، و نیز تاثیراتی که این عوامل بر سلامت شاغلین میگذارند، از طریق بررسی، ارزیابی، اندازهگیری و کنترل عوامل زیان آور محیط کار، درصدد سالمسازی و بهسازی محیط کار برمیآیند. بنابراین از این طریق باعث کنترل بیماریها، عوارض و آسیبهای شغلی و درنهایت تامین سلامت شاغلین میگردند.
به منظور دستیابی به هدف فوق در بهداشت حرفهای برنامههایی درنظرگرفته شده است که به طور خلاصه عبارتند از:
مهندسی بهداشت حرفهای نه تنها مسائلی را که در اثر تماس با عوامل زیان آور محیط کار بروز می نماید در نظر می گیرد، بلکه سایر مسائل از قبیل:پیشگیری از بیماریها، بهداشت عمومی محیط کار، آب آشامیدنی، نظافت عمومی و فردی، دفع حشرات، دفع زباله و فضولات، نهار خوریها، حمام، توالت، دوش و دستشویی، وسایل و حفاظت فردی و جمعی و غیره را نیز درمحیطهای کاری در مد نظر دارد.
به طورکلی میتوان گفت که بهداشت حرفهای علمی چند رشتهای بوده و ترکیبی از علوم پزشکی و مهندسی میباشد. یکی از برنامههای اصلی بهداشت حرفهای، مطالعهٔ شرایط نامناسب محیط کار یا به عبارتی بررسی و ارزیابی عوامل زیان آور محیط کار میباشد، که این عوامل خود به پنج دسته تقسیم میشوند:
چنانچه هر یک از عوامل یاد شدهٔ فوق از حد تحمل فیزیولوژیک بدن انسان پیشی گیرد، عوارض و آسیبهایی را ایجاد خواهدنمود. در بهداشت حرفهای عمده کوششها بر شناسایی این عوامل، اندازهگیری و در صورت نیاز کنترل آنها متمرکز است.
روز ۲۸ آوریل (هشتم اردیبهشت) از سوی سازمان بینالمللی کار(ILO) به عنوان روز جهانی ایمنی و سلامت شغلی World Day for Safety and Health at Work نامگذاری شده است.
روز جهانی ایمنی وسلامت شغلی در واقع یک هدف گذاری سالیانه بینالمللی برای نهادینه کردن کار سالم و ایمن در سرتاسر جهان است. برگزاری این مراسم بخش مهمی از استراتژیهای جهانی سازمان بینالمللی کار برای ارتقای ایمنی وسلامت شغلی در همه محیطهای کاری است که باعث ارتقای آگاهیهای مردم و همچنین افزایش امنیت و سلامت در محیط کار میشود.
این مراسم هر ساله توسط کلیه دولتها، سازمانها و بخشهای خصوصی و کارفرمایان و کارخانجات انجام شده و توسط سازمان بینالمللی کار حمایت و پشتیبانی میکند.
ایمنی صنعتی (به انگلیسی: Industrial Safety) رشتهای است گسترده که به مجموعه تدابیر، اصول و مقرراتی گفته میشود که با به کار گرفتن آنها میتوان نیروی انسانی و سرمایه را در برابر خطرات گوناگون در محیطهای صنعتی به گونهای مؤثر و کارا نگهداری کرد و به این وسیله یک محیط کار و صنعت بی خطر و سالم برای افزایش کارایی کارکنان به وجود آورد. مهندسی ایمنی عبارت است از مقررات یا نظامی که برای کاهش وقوع حوادث از طریق حذف یا کنترل خطرات بکار میروند
با وجود مرزبندی این دانش در زیر مجموعه ی مهندسی صنایع و وزارت علوم،تحقیقات و فناوری ، ایمنی صنعتی زیر مجموعه ای از دانش کلان بهداشت حرفه ای محسوب میشود . در ایران با شکل گیری دانشکده های بهداشت و حفاظت فنی در دانشگاه های وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی،ایمنی صنعتی به صورت سرفصلی از دروس این رشته تدوین گردید. تا قبل از دهه ۱۹۷۰ مهندسی ایمنی بخشی از مهندسی کنترل محسوب میشد. در این دوران هنوز دانش ایمنی همگام با سایر علوم مرتبط با کنترل فرایند پیش نرفته بود. با وقوع حوادث فاجعه بار در صنایع و کارخانجات شیمیایی از جمله کارخانه Flixborough در سال ۱۹۷۴انگلستان و شکل گیری تدریجی سیستم مدیریت HSE توسعه دانش ایمنی به عنوان یک بخش مستقل مورد نظر قرار گرفت.
منبع: https://fa.wikipedia.org